Nyt i denne version

- Modtagerlister


- 2Faktor til medarbejderes SkoleIntra login


- Flere forbedringer/rettelser (herunder forespørgsler i Forældre app'en)



Modtagerlister

Modtagerlister er lister, som kan benyttes i beskedsystemet. Listerne kan være brugbare, hvis man ofte sender beskeder til bestemte personer, som ikke i forvejen findes på en samlet liste i beskedsystemet.

Der er nu adgang til modtagerlister i Modern via fanen Modtagerlister i Beskeder.

På fanen Modtagerlister kan man se sine egne modtagerlister, samt de lister som er fælles for alle medarbejdere.



Det er også muligt at oprette nye lister, ligesom man kan redigere/slette sine egne lister. Administratorer har mulighed for at redigere/slette alle fælles lister.

Når man opretter en besked, kan man i modtagergruppe bl.a. vælge Fælles modtagerlister eller Mine modtagerlister eller private modtagerlister. 


Som det ses herunder er det nu muligt at se hvilke modtagere, der er på den valgte liste, hvis man klikker på den lille sorte pil ud for listenavnet. Samme mulighed for visning af listemedlemmer er nu også muligt, hvis man vælger et team eller personaleliste.


 

2Faktor til medarbejderes SkoleIntra login 


Det er nu muligt at aktivere 2Faktor for medarbejderes SkoleIntra login. Hvis man aktiverer 2Faktor for en medarbejder, skal medarbejderen autentificere sig via en TOTP (time-based one-time password), når der logges ind via alm. SkoleIntra login. 

Vær opmærksom på at 2Faktor kun benyttes ved brug af alm. login og ikke login via uni-login/MitID. Dette skyldes at stil på sigt vil lukke loginmulighed via uni-login, så man skal benytte MitID, og dermed opnås der pr. default 2Faktor, hvis man ikke benytter alm. SkoleIntra login.

Sådan aktiverer administrator 2Faktor i SkoleIntra:

Under Admin > Adgang > Brugernes koder og rettigheder vælger man 2Faktor login

På siden kan man sætte flueben ved medarbejdere, hvor man ønsker at aktivere 2Faktor login.


 


Sådan ser det ud for medarbejderen ved første login

Første gang medarbejderen logger ind med alm. login efter aktivering af 2Faktor, vil medarbejderen blive mødt med nedenstående billede. Medarbejderen skal på denne side åbne sin TOTP 2Faktor app på sin enhed og scanne QR-koden. Derefter vil skal den 6-cifret kode fra 2Faktor app'en indtastes.

Hvis man ikke har en 2Faktor app, man man downloade en gratis (f.eks. google authenticator)


Efter indtastning af den 6-cifret kode bliver man logget ind.

Næste gang man logger ind, bliver man mødt af nedenstående billede ved alm. login, hvor man skal indtaster en 6-cifret kode for at logge ind. Det er også muligt at vælge, at man ikke vil spørges om 2Faktor kode på denne enhed (browser) de næste 30 dage.



Nulstilling af 2Faktor kode (administrator)

Hvis der bliver behov for at nulstille en medarbejders 2Faktor kode, så kan administrator gøre dette via Admin > Adgang > Brugernes koder og rettigheder. Man nulstiller 2Faktor koden ved at klikke på den sorte nøgle yderst til højre.




Flere forbedringer/rettelser (herunder forespørgsler i Forældre app'en)

- Forældre i app'en fik fejl(ios) eller skulle logge ind via browser (android) ved besvarelse af forespørgsler - rettet

- Problemer med at arbejde med skemabrikker eller grundskema ved klasser med mellemrum - rettet.

- Liste over ændrede kontaktoplysninger var i nogle tilfælde ikke fyldestgørende - rettet


- Opdatering af medarbejdere via import opdaterede ikke altid telefon- eller mobilnummer, selvom dette var valgt - rettet


- Listen af modtagere af reservationsbeskeder blev ikke opdateret når man slettede en medarbejder - rettet


- Ved oprettelse af opslag var der som default valg, at man må skrive kommentarer. Dette er nu ændret, så man aktiv skal sætte dette flueben, hvis man ønsker at aktivere kommentar for opslaget.

- Opdateret besked information i classic indbakke, hvis der findes skolebestyrelsesbeskeder i Modern.

- Ved beregning af fraværsprocent for tidligere skoleår blev der før talt lektioner i elevens aktuelle skema. Det er nu ændret, så systemet kigger på elevens skema for sidste år.


- Tilføjet ny infokiosk side (nyt fra kontoret - aktive), som viser alle aktive Nyt fra kontoret nyheder.

- Elevadm (fra stil) tilføjet som mulig importkilde ved elevimport.

- Andre mindre rettelser/justeringer


25/9 I kontaktbogen kunne man se fraværstyperne lovlig/ulovlig hvis kopieret til kontaktbogen - rettet

12/9 Optimering af drop downs i fravær og skema


12/9 Søgefunktion i klasselog fand ikke klassenoter - rettet

2/9 Klasselognoter for Klassen ikke synlige i alle noter/mine noter - rettet

2/9 I fravær virkede dropdown ikke korrekt - rettet