En Forespørgsel kan målrettes medarbejdere, forældre eller elever. 


Før man kan oprette en forespørgsel kræver det, at man en skabelon til formålet. Denne artikel handler ikke om, hvordan du opretter en skabelon, men hvis man går til Blanketter > Flere blanketter > Forespørgsler > Administration af forespørgsler, og klikker på linket Formularskabeloner i vejledningsteksten øverst, kommer du til det sted hvor skabelonerne kan oprettes. Her kan man klikke på spørgsmålstegnet øverst til højre, for at læse mere om, hvordan en formularskabelon oprettes. Grundlæggende består en Formularskabelon af afsnit, og i hvert afsnit kan der være x-antal spørgsmål.


Hvis du skal oprette en skabelon, til det formål at indsamle samtykke ifm. testning af elever for Corona, kan du evt. benytte den standardskabelon, som allerede er oprettet. Den hedder Samtykke - Covid. Du kan vælge at bruge den uden at ændre på den, hvis den dækker dit behov, men det er også muligt at redigere denne skabelon. 



Via Blanketter > Flere blanketter > Forespørgsler > Administration af forespørgsler, kan du vælge at oprette en ny forespørgsel.



Til dette eksempel har jeg valgt at benytte standardskabelonen "Samtykke - Covid", og jeg vælger derfor denne formularskabelon under oprettelse af forespørgslen.


Når forespørgslen gemmes, er den synlig for forældre. Forældre kan tilgå forespørgslen via forsiden eller via menupunktet Blanketter. Der vil være en tal-indikator ud for menupunktet Blanketter, som fortæller hvor mange ubesvarede blanketter man har til rådighed.



Her er et eksempel på hvordan forespørgslen ser ud for forældrene.


Hvis man er opretter af forespørgslen eller administrator, kan man som medarbejder se besvarelser via Blanketter > Forespørgsler, og så vælge cirkeldiagrammet. 


Det er også muligt at sende en besked til alle forældre i målgruppen, eller forældre som endnu ikke har besvaret via kuverterne.